returpolitik

Konsumenträttigheter i Sverige



Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på fel du upptäcker på varan under de tre första åren efter köp. Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre än så kan du förlora din rätt att kräva något av företaget

Var det fel på varan redan när du fick den kallas det för ett ursprungligt fel. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt, utan det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter att en viss tid har gått.

En vara behöver inte vara trasig för att räknas som felaktig. Om du till exempel fick felaktig information i samband med köpet, eller om varan på något annat sätt avviker från vad du och företaget kommit överens om kan den ses som felaktig. Du ska även få med tillräckliga instruktioner som gör att du kan installera, montera och använda varan på rätt sätt.

Företaget ansvarar inte för fel som du orsakat varan, till exempel om du använt den på ett sätt den inte är gjord för eller om du varit ovarsam. Du måste även följa eventuella skötselråd för varan.

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, det vill säga ursprungliga fel.

Köp gjorda före 1 maj 2022

Om du köpte varan före 1 maj 2022 gäller den gamla konsumentköplagen. Alla fel som upptäcks de första sex månaderna ses då automatiskt som ursprungliga. Det räcker under denna tid att du kan visa att det finns fel, du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

Efter sex månader ligger bevisbördan för felet hos dig. Om företaget inte håller med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du exempelvis behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.

Köp gjorda efter 1 maj 2022

Enligt nya konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Det räcker under denna tid att du kan visa att det finns fel, du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

Efter två år ligger bevisbördan för felet hos dig. Om företaget inte håller med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du exempelvis behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.

 

14 DAGARS KYLPERIOD

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt måste konsumenten inom 14 dagar

 

När börjar ångerfristen?

14 dagars ångerfristen börjar först när du har mottagit varan.

Du har fått försändelsen när den till exempel har lagts i din brevlåda, när den har lagts i ett skjul eller liknande enligt ditt avtal eller när den har levererats till din arbetsplats. Om varan har lagts i ett skåp eller en butik där du ska hämta den, börjar ångerfristen först när du har hämtat ut varan från skåpet/butiken.

Vad ska jag göra om jag vill ångra mitt köp?

Om du önskar ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att meddela webshopen detta. Du måste skicka ett tydligt och tydligt meddelande till webbutiken att du vill utnyttja din ångerrätt.

I många fall kommer webshopen att ha en onlinefunktion eller standardformulär som du kan använda. Om webshopen inte har detta kan du skicka ett mail eller ett brev. Spara mejlet eller få ett kvitto som visar att du har skickat brevet.

När du har meddelat webshopen att du vill ångra ditt köp har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan till webshopen. När du ångrar ett onlineköp är du ansvarig om varan försvinner eller går sönder under transporten tillbaka till webshoppen. Det är därför en god idé att följa webshopens instruktioner vid retur av varan.

Webbutiken har 14 dagar på sig att betala tillbaka pengarna till dig från det att du har meddelat att du ångrar köpet. Du bör få tillbaka alla dina pengar – inklusive de ursprungliga leveranskostnaderna. Du måste dock betala för transporten av varan tillbaka till webshoppen själv, om du inte har kommit överens om annat med webshopen.

 

Om varan har ett fel som säljaren ansvarar för har du som konsument rätt att:

få produkten reparerad (åtgärd)
få produkten utbytt mot en ny (ersättningsleverans)
få en proportionell rabatt på priset
häva köpet om felet inte är obetydligt

Vem ansvarar för returkostnaderna?

Om ett fel uppstår och felet bekräftas genom testning

Upp till 150 DKK 230 SEK kan återbetalas, vi rekommenderar Dansk Post Economy Package

 

Om felet i varan visar sig omfattas av köplagens avvikelsesregler, är säljaren ansvarig för att exempelvis få varan reparerad eller ersatt med en ny, eller – om felet är väsentligt – för att få tillbaka dina pengar.

Du är skyldig att tillhandahålla produktens SN, och det måste vara i enlighet med order SN
Du ansvarar för att produkten inte skadas

Du ansvarar för varan tills den returneras till säljaren.

Du måste se till att hårddisken inte är skadad och att det inte finns några skador på utseendet. Om vi ​​får din RMA för att verifiera att hårddisken verkar bucklig, repad eller skadad, vägrar vi att ansvara för utbyte, garanti och retur